Har Google förlorat sitt syfte?

Google har under många år varit det självklara valet för oss som söker efter svar på nätet. Men är det fortfarande en lika pålitlig tjänst som förut? Liksom Jonas Ander och Ola Nilsson börjar jag ifrågasätta detta. Många, inklusive jag själv, har tröttnat på hur Google idag verkar prioritera sponsrade länkar och lokaliserade resultat framför relevanta och breda sökresultat. Frågan är om Google har blivit mer kommersiellt än praktiskt för användaren.

Det här är inte första gången det händer. Jag minns Altavista, då man fick så många roliga sidor som förslag på sin sökning, inte alltid det rätta men trots det relevanta hemsidor av privatpersoner.

Problemet med sponsrade länkar och sidantalet
De flesta sökresultat var fyllda med sponsrade annonser och länkar. Dessa är snart hälften av sidans innehåll, vilket gör det svårt att hitta organiska sökresultat – det vill säga den information som inte är betald för att visas. Och troligtvis det mest intressanta.

Lokala sökningar som norm
En annan aspekt som irriterar mig är Googles tendens att prioritera lokala sökningar. Oavsett vad jag letar efter, förutsätter Google att jag vill ha en butik eller tjänst nära mig. Särskilt frustrerande är detta när jag letar efter produkter som jag kan tänka mig att beställa från hela Sverige, Europa eller till och med andra delar av världen. Självklart vet jag att avancerade sökinställningar finns, men det borde inte krävas en rad justeringar för att uppnå enkla resultat.

Alternativ till Google?
När jag blev besviken på Googles resultat bestämde jag mig för att testa en anonym sökning. Tyvärr blev resultatet inte bättre. Istället för att hitta vad jag letade efter slutade det med att jag gick direkt till butikens egen hemsida och navigerade mig fram till produkten där. Detta trots att butiken i fråga hade en undermålig sökfunktion.
Detta fick mig att fundera: är Google på väg att tappa sitt ursprungliga syfte? Frågan om andra sökmotorer eller strategier kan vara lösningen blir alltmer relevant.

En tjänst i förändring
Google har alltid strävat efter att ge oss snabb tillgång till information, men med åren har deras modell blivit alltmer kommersiell. Sponsrade annonser, lokal anpassning och röriga sökresultat får många att undra om det är dags att söka efter alternativ. Samtidigt är alternativen, som Bing eller DuckDuckGo, inte alltid en felfri upplevelse de heller.

Hur framtiden ser ut för Google är oklart, men det är tydligt att många användare har börjat ifrågasätta om sökmotorn fortfarande lever upp till sitt mål: att organisera världens information och göra den tillgänglig och användbar för alla.

Jag måste nu vänja mig av med Google och ska börja använda DuckDuckGo istället eller ChatGPTs sökmotor. Är det någon som testar dem?

Tags :
Sökmotorer
Share This :